Nyheder
Følg med i byggeriet og fællesskabets udvikling
Vi opdaterer løbende her på siden med nyt om byggeprocessen, vigtige datoer og kommende arrangementer.
Er du måske interesseret i at bo i Fællesskabet ved Amagerbanen?
Vi er stadig i planlægnings- og opstartsfasen, men du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvis du er interesseret i at blive kontaktet når der er nyt. Det er nu muligt at reservere en ejerbolig. Vi forventer at det bliver muligt at reservere lejeboligerne i efteråret 2026. Vi skriver ud i nyhedsbrevet, når det bliver muligt at se priser og reservere leje lejlighederne. Vi forventer at udsende (korte) nyhedsbreve når der er nyt at fortælle om byggeproces og fællesskabsproces.
Status på byggeri:
I maj 2026 blev Ansøgning om byggetilladelse, også kaldet ”Myndighedsandragende” eller ”Byggeandragende” sendt til Københavns kommune. Så er det spændende hvor lang tid det tager at få de 2 byggetilladelser. I tidsplanen har vi regnet med 5-6 måneder, men det kan variere en del, alt efter hvor mange byggesager forvaltningen har.
Samtidig arbejder vores totalentreprenør Claus Hansen fra CLS-Construction, Arkitekterne fra Vilhelm Lauritzen Arkitekter og ABC Rådgivende ingeniører videre med at detaljere projektet. Der er opnået Svanemærke Præ-licens, og der er beregnet dagslys, indeklima, LCA-beregninger, energiramme mm. Hovedmaterialerne er lagt fast, med bl.a. genbrugstegl, genbrugstagsten, ’grøn beton’, genbrugt beton indlejret i det nye mm. Men der er stadig mange detaljer, der skal arbejdes med.
Tidsplan for byggeri:
Den overordnede tidsplan for projektet (med forbehold):
- April 2026: Projektforslag færdigt
- Maj 2026: Myndighedsprojekt indsendes til Københavns kommune
- Oktober 2026: Byggetilladelse fra Københavns kommune (regner vi med)
- Februar 2028: Indflytning for ejerlejligheder (håber vi)
- Juni 2028: Indflytning for lejelejligheder (håber vi)
Status på etablering af fællesskaber:
Vi har siden august 2025 løbende holdt infomøder. På de første 3 møder har vi været omkring 20-30, som mødtes i hallen på Yderlandsvej 3 til en hyggelig og inspirerende eftermiddag. I den koldeste tid har vi rykket møderne hjem i vores (dejlig varme) lejlighed, og derfor holdt 3 mindre møder med plads til færre deltagere.
Vi har fortalt om baggrunden og visionen for projektet, og vores motivation for at starte Fællesskabet op. Vi har fortalt om byggeriet, placeringen, status for projektet mm. og viste tegninger. På de to første infomøder gik vi sammen en tur rundt og så på de to byggegrunde.
På infomøderne i vinter var det for mørkt, så der gik vi i stedet en tur rundt i 3D-modellen eller så på tegningerne.
På alle møder har vi haft gruppearbejde hvor vi har arbejdet med temaer som : fællesskab, bæredygtighed, værdigrundlag/regler, fællesspisning og materialer i boligerne samt udformningen af udearealer og indendørs fællesrum. Der var på alle møderne stort engagement, god spørgelyst og mange gode dialoger. Tak for jeres aktive deltagelse og gode input til projektet – vi glæder os til at fortsætte udviklingen sammen med jer.
Næste tilmelding kan ske her under Kommende begivenheder.
Tilmeld nyhedsbrev
Vi forventer at udsende (korte) nyhedsbreve når der er nyt at fortælle om byggeproces og fællesskabsproces. Udkommer til en start ca. 4 gange om året